Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A tárgy átfogóan dolgozza fel az innovaciós folyamat lépéseit és – tekintettel arra, hogy az innováció jelentős változást hoz minden szervezet életébe - tárgyalja a sikeres változtatás szervezeti, humán és kulturális feltételeit. A tárgy kiemelt fontosságát bizonyítja, hogy a gyorsan változó, kiszámíthatatlan környezetben már a megmaradás is, de a siker feltétlenül attól függ, hogy van-e megújulási képesség és a változást végigvivő szervezeti és menedzsment tudás, akarat és elkötelezettség a cégnél. A tárgy bemutatja az innováció feltételrendszerét, a sikerhez szükséges együttműködési formákat és a siker mérésének módszertanát.
Tantárgy tartalma:
1. Az innováció értelmezése, szintjei, formái
2. Az innováció, mint kulcsstratégia: az innovatív szervezet jellemzői
3. Az innovációs stratégia tartalma, a bizonytalanság kezelése az innovációs stratégiában
4. Nyitott innováció, zárt innováció
5. Az innovációt nehezítő tényezők: szervezeti inercia, kulturális jellemzők, „siló-gondolkodás”
6. Az innováció forrásai, egyéni és csoportos kreativitási technikák
7. Innovációs hálózatok: klaszterek, innovációs ökoszszisztémák, az innovációs siker mérése
8. A HÉLIX modellek
9. Változtatási stratégiák: ellenállás diagnózis, aktiv, passziv változtatás
10. A változtatás humán oldala: mentori és „coach-i” szerepek, a team munka szükségessége
11. A változtatás hatékonysága, az eredmények mérése. A változtatás, mint szervezeti és vezetési innováció.
Számonkérési és értékelési rendszere:
Kollokvium
Irodalom:
Kötelező irodalom:
Csath, M: Stratégiai változtatás-menedzsment. AULA 2001. ISBN 963- 9345- 06- 7
Csath, M: Üzletimodell innováció. Nemzeti Tankönyvkiadó 2012. ISBN 978-963-19- 7034-0
Deák Cs.: Innováció az alkotás útja. Human Telex Consulting. 2021. ISBN 978-615- 81- 7841- 9
Az előadásokon kiosztásra kerülő segédletek, feladatok
Ajánlott irodalom:
Csath, M.: Innováció, gazdasági növekedés, versenyképesség. (In: Versenyképesség: új elméleti és módszertani közelítések. (Szerk: Csath, M.). Dialóg Campus Kiadó. 2020. (47-72 old.) ISBN 978-963-531-250- 4
Farkas F.: A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó 2016. ISBN 978 -963- 05- 9738- 8
Varga A.: (szerk.): Regionális innováció, vállalkozás és gazdasági növekedés. Pécsi Tudományegyetem, 2021. ISBN 978-963-429-629 -4