Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A stratégia készítés a cégek vezetésének legfontosabb feladata. Minél gyorsabb változások jellemzik a környezetet, annál fontosabb az előretekintés. A stratégia alkotás lényege pedig a jövő lehetséges alakítása a cég erős és gyenge pontjai, illetve a környezeti lehetőségek és veszélyek számításba vételével. A stratégia alkotás azonban nemcsak az üzleti világ szereplőinek fontos. A nem profit-orientált szervezetek sem működhetnek sikeresen előregondolkodás, stratégia alkotás nélkül. Fontos ezért, hogy a hallgatók megismerjék a stratégiai tervezés és vezetés módszereit, alkalmazásának feltételeit és a megvalósítás során felmerülő problémák elhárításának lehetőségeit.
Tantárgy tartalma:
1. A stratégiai menedzsment rendszerek, modellek és módszerek. A stratégiai menedzsment, mint a versenyképesség erősítés módszere.
2. Nemzetközi és hazai gazdasági és piaci elemzések, globális környezetvizsgálat, versenytárs elemzés és előrejelzések készítése.
3. Jövőképalkotás, szcenáriótervezés.
4. Üzleti modell alkotás, vállalati értékajánlat, az értékláncon való előrelépés megtervezése, vertikális, horizontális integráció.
5. Kompetenciaépítés: vállalati intellektuális, szervezeti, vevői és tudás tőke, intangible assets (nem számszerűsíthető, de kulcserőforrások) létrehozása.
6. A céges és funkcionális stratégiák kapcsolatrendszere.
7. A stratégia megvalósítás rendszerei: termelékenység és hatékonyság elemzés, szervezeti kultúra építés, a stratégia-megvalósítás ellenőrzését segítő mutatószámok rendszerének megtervezése és gyakorlati alkalmazása (Balanced Scorecard).
8. Stratégiaalkotás a nemzetközi piacokra:
9. Piacra lépési stratégiák
10. Stratégiai szövetségek tervezése és megvalósítása
11. Részvétel hazai és nemzetközi klaszterekben, ökoszisztémákban.
12. Stratégiai menedzsment eltérései cég méret szerint: MKKV stratégiák, start-up, spin-off stratégiák
13. Reziliencia építés, adaptivitás fejlesztés, agilitás feltételei.
Számonkérési és értékelési rendszere:
Gyakorlati jegy
Esszé készítése
Irodalom:
Kötelező irodalom:
Csath M.: Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 2004. ISBN 978-963- 19-5251-3
Csath M.: Nemzetközi vállalatok stratégiai menedzsmentje. In: Blahó A., Czakó E., Poór J.: Nemzetközi menedzsment. 9. fejezet. 221-244 old. Akadémiai Kiadó 2021.
Csath M (szerk): Versenyképességi dilemmák a digitalizáció és robotizáció korában. Dialóg Campus Kiadó Bp. 2019.(online). ISBN 978-963-531-068-5.
Az előadásokon kiosztásra kerülő segédletek, feladatok
Ajánlott irodalom:
Lynch R.: Strategic Management. Sage Publications. 2021. ISBN 152976033X, 9781529760330