Ünnepélyes szoboravatás

2024.11.04.

Ugray György magyar szobrászművész Pietà szobrának ünnepélyes átadójára és megáldására került sor 2024. október 22-én aulánkban. A rendezvényen jelen volt az Ugray család, akik Egyetemünknek adományozták a szobrot. 

Ugray György Pietá című szobra 1941-ben készült, most pedig a művész családja, Egyetemünk Jog- és Államtudományi Karának adományozta az alkotást. Ugray György 1940–41-ben Rómában tanult és dolgozott, ekkor készítette Flóra, Primavera, Pietà, Szent István című szobrait.

A római iskola alkotójának, Ugray György művészetének középpontjában az emberi alak állt: klasszikus ihletésű, realista szemléletű szobrászatának legfontosabb megvalósult művei a történeti tematikát feldolgozó domborművek. Bár megvalósult domborműveinek többségét a rendszerváltás után eltávolították a közterületekről és közintézményekből, több gipszből és fából mintázott szobrát viszont kőbe faragták vagy bronzba öntötték és állították fel méltó helyen. A művész halála után felesége a harmadik kerületi Kórház utcai lakásban egy – azóta sajnálatosan megszűnt – lakásmúzeumot alakított ki, az alkotás itt várakozott sorsára. Most a hagyaték kezelői a szobrász számos más alkotásával együtt kezükbe vették a mű sorsát.

A szobor megáldását megelőzően először Dr. Komáromi László a JÁK dékánja beszédében azt a kérdést válaszolta meg, hogy miért van szükség egy Szűz Máriát ábrázoló szoborra az egyetem falain belül. „Szűz Mária a megtestesült ige, az első a szentek között, így egy katolikus egyetemen indokolt az ő ábrázolása.” A JÁK Dékánja elmondta a Szent Szűz alakja figyelmeztet a tiszta áldozatra, a belső készenlétre és a csend végtelen hatalmára, így minden hallgató, oktató és kolléga számára inspiráló lehet az ő alakja.

Ezt követően a szobrászművész unokája, Ugray Katalin emlékezett vissza nagyapjára. „A művészet ápolása nagy feladat a családunk számára.” – fogalmazott Katalin. Beszédében Ugray György rövid életrajzát mutatta be a jelenlévőknek, majd a megáldásra került Piéta szobor üzenetét fogalmazta meg. „A szobor a római Collegicum Hungaricum alatt készült 1941-ben. "...megformálása hasonlít a michelangeloi ábrázoláshoz, mégis egyéni. Mária alakja finom, az őt formáló vonalak egyszerűek. „A fájdalmas anya" halott fiát az ölében tartja, arcán a szeretet, testtartásában az elfogadás látszik. A halott Jézus teste térdelő tartásban, ívben meghajolva hanyatlik hátra anyja térdére. Feje erőtlenül csuklik hátra, bal karja élettelenül lóg, míg jobb karját Mária tartja, kezét fogja ." – mondta a művész unokája. Az Ugray családot képviselő Ugray Katalin elmondta, a család örömére szolgál, hogy a bronzba öntött Pietá méltó helyére kerül.

Az allegórikus alkotás az Art Deco stílusjegyeit viseli. Jellemzői a szimmetria, letisztultság és a precíz kidolgozás. Geometrikus formákkal építkezik (ez az Art Deco sajátja), így a szobor egésze egy háromszög formába illeszthető.

Az esemény zárásaként Ft. Dr. Kuminetz Géza, egyetemünk rektora megáldotta a szobrot. 

Ugray György szobrászművész rövid életrajza:

(Dicsőszentmárton, 1908. február 16.–Budapest, 1971. november 21.)

1930-35: Iparművészeti Főiskola, díszítőszobrász szak, mesterei: Mátrai Lajos, Simay Imre, Reményi József; 1935-40: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Bory Jenő. 1941-42: ösztöndíjjal a római Collegium Hungaricum-ban dolgozott. 1938-tól vett részt a Műcsarnok kiállításain. Római alkotóperiódusa lezárása után, 1943-ban tért vissza Magyarországra, de pályája kibontakozását a világháború és a hadifogság megakadályozta. Az 50-es években mintakészítőasztalosként helyezkedett el, majd a Képzőművészeti Alap Kivitelező Vállalatnál dolgozott. Művészetének középpontjában az emberi alak állt: klasszikus ihletésű, realista szemléletű szobrászatának legfontosabb művei a történeti tematikát feldolgozó domborművek (Dózsa; 1919-es forradalom) és a portrék (Bolyai Farkas; Fraknói Vilmos).
Mesterei: Mátrai Lajos, Simay Imre, Reményi József, Bory Jenő.

Egyéni kiállítások
1942 - Róma
1979 - Pince Galéria, Budapest-Óbuda
1979 - Művelődési ház Csillaghegy 
1994 – Házimúzeum, Óbuda
2017 - Pestszentimrei Közösségi Ház
2024 - Esernyős Galéria, Óbuda

Köztéri művei
Szinyei Merse Pál (márvány mellszobor, 1938, Budapest, Magyar Képzőművészeti Főiskola)
Örschläger család síremléke (1939, Kassa)
Bolyai Farkas (kő portré, 1942, Róma)
Flóra (carrarai márvány, 1942, Torresina [OL])
Czabán Samu (kő dombormű, 1959, Budapest, III. ker., Vörösvári út)
Gyógyítás (kő dombormű, 1966, Szeged, Odessza lakótelep, Gyógyszertár)
Tóth Ede (kő mellszobor, 1972, Sárospatak, Iskolakert)
Nő lanttal (kőszobor, 1974, Budapest, XXII. ker.)
Első anyaság (1982, Budapest, Szent Margit kórház)
Kőrösi Csoma Sándor (patinázott gipszszobor, 1986, Budapest, Kőrösi Csoma S. Gimnázium)
Olvasó öregasszony (gipsz szobor 1959; mészkő szobor, 2017, Szentendre, Skanzen

 

Forrás: https://ppke.hu/kiemelt/unnepelyes-szoboravatas-a-jak-aulajaban

Események

21.
2024. nov.
JAK
“What’s the Name of the Game?” – Sportdiplomácia az Olimpián
E2 előadó
25.
2024. nov.
JAK
Zlinszky János Szakkollégium civilisztikai szakirányának workshopja
Dékáni Tanácsterem
25.
2024. nov.
JAK
Tudományos konferencia: A pénzmosás elleni küzdelem új szabályozási keretei
Díszterem
26.
2024. nov.
JAK
Hallgatói fórum
E3 előadó
28.
2024. nov.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
29.
2024. nov.
JAK
Conceptions of the State: Between Tradition and Future
Dékáni Tanácsterem
További események
szechenyi-img-alt