Precedens a hálózat-semlegesség területén

2013.01.06.

A francia elektronikus hírközlési szabályozó ARCEP 2012. november 22-én hatósági eljárást indított a Free internet-hozzáférés szolgáltató ellen, mivel ez utóbbi korlátozza az ADSL előfizetői számára a Google tulajdonában álló YouTube videó megosztóhoz való hozzáférést. A vita hátterében az áll, hogy a Free (elsőként az internet-hozzáférés szolgáltatók közül) nyíltan kérdőjelezi meg az internetgazdaságtan egyik alapvetését jelentő Bill and Keep modellt és pénzt akar szedni a Google-től, amiért az használja a hálózatát.

A Bill and Keep modell röviden annyit tesz, hogy a fogyasztók internethez való hozzáférését biztosító ún. eye-ball internet-hozzáférés szolgáltatók nem kérnek pénzt a hálózatukon "végződtetett" tartalmakért (ennek ellenértékét az előfizetőktől szedik be), míg a kimenő adatforgalom célbajutásért tranzit szolgáltatást vesznek, vagy peering megállapodást kötnek. Ez az elv biztosítja az internet-semlegességet, a hálózati és szolgáltatás/alkalmazás szint különválasztásával.

A Google és Free közötti vita elmérgesedését jól jelzi, hogy 2013 első hetében a Free egy olyan szoftvert telepített az ADSL előfizetői feltételes hozzáférési rendszerébe (CAS), amivel blokkolja az internetes tartalmak mellett elhelyezett reklámokat (ami elsősorban természetesen a Google-t érinti érzékenyen). Az intézkedés szinte az összes francia tartalomszolgáltató haragját felkeltette és azzal fenyegetnek, hogy amennyiben a Free nem hagy fel a blokkolással, akkor ők  - válaszul - elérhetetlenné teszik online oldalaikat a Free 5 millió ADSL előfizetője számára. A feszültséget enyhítendő a hírközlésért felelős francia miniszter január 7-re magához rendelte az érdekelt feleket, továbbá az ARCEP is vizsgálódik.

Habár tudvalevő, hogy több nagy internet-hozzáférés szolgáltató évek óta szorgalmazza, hogy a nagy tartalom előállítók járuljanak hozzá a hálózatok finanszírozásához, sőt több nagy szolgáltató tárgyal is erről, mégis ez az első eset, amikor egy szolgáltató ilyen radikális eszközhöz fordul.

Az eset precedens értékű lehet: egyrészről avíttá teszi a Bizottság azon álláspontját, mely szerint Európában jelenleg nincsenek kirívó problémák a hálózat-semlegességgel, másrészről pedig lehetőséget teremt arra, hogy a szabályozó (jelen esetben az ARCEP) a gyakorlatban alkalamzza az önmaga, a Bizottság és - a területen a legkomolyabb munkát végző - BEREC által lefektetett elveket alkalmazza.

A BEREC IP összekapcsolódásról szóló, tavaly december 6-án megjelent riportja (BOR(12)130) szerint egyébként nem javasolt a PSTN/ISDN rendszerből átvett "végződtetési" díjrendszert átvenni az IP alapú hálózat esetében, hiszen ez utóbbi működése alkalmatlanná teszi erre.

Bartóki-Gönczy Balázs

 

Események

22.
2024. júl.
JAK
Jogászi eskütétel és diplomaátadók (jogász, igig)
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar
23.
2024. júl.
JAK
Deák Ferenc Intézet Oklevélátadó
Szent II. János Pál pápa terem (Díszterem)
05.
2024. szept.
JAK
Digitalization of Public Administration in Europe 2024 Budapest – Young research
04.
2024. okt.
JAK
Annual conference on state aid law
14.
2024. nov.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
28.
2024. nov.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
További események
szechenyi-img-alt