Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja a személyiség védelme legfontosabb területeinek elemző áttekintése révén a személyiségvédelem elméletének, dogmatikai alapjainak pontosabb megismertetése, továbbá hogy a gyakorlati példák, konkrét jogesetek elemzése alapján a hallgatók képessé váljanak az ember, az emberi méltóság és a személy helyzete alapján felmerülő társadalmi problémák megértésére, az új jelenségek feldolgozására és legfőképp a kritikus gondolkozásra, a digitális világ kihívásainak és a közeljövő lehetséges irányainak kezelésére.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
- A személyiség védelmének történeti, eszmei háttere
- A jogi szabályozás keretei, a személyiségvédelem alapjai
- A digitális kihívások társadalmi és technikai jellemzői
- „Online személyiség” – a személyiségvédelem új aspektusai
- Az emberi méltóság az online térben
- A becsület és jóhírnév védelmének új kihívásai
- A közéleti szereplőkre vonatkozó szabályok változása
- Képmás, hangfelvétel és magánélet védelme a digitális világban
- Kegyeleti jogok az online térben
- Az alkotó ember személyiségvédelme
- Anonimitás, névviselés és adatvédelem
- A személyiségvédelmi eszközök hatékonysága a digitális világban
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A személyiségvédelem alapvető jogeseteinek elemzési képessége, a jogesetek feldolgozásával az összefüggések megértése és az egyes ügyek eldöntéséhez szükséges kritériumrendszer megismerése. A közéleti szereplők, a jóhírnév, a becsület, a képmásvédelem, a kegyeleti jogok, adatvédelem, szerzői személyhez fűződő jogok kapcsán a releváns bírói döntések és alkotmánybírósági határozatok magabiztos ismerete.
Az értékelés kritériuma:
Elsősorban az előadásokon való részvétel az értékelés kritériuma. Az órai anyag elsajátítása, valamint a Teams-be a félév során feltöltött prezentációk, óravázlatok és jogesetek ismerete alapján egy félév végi írásbeli, jogesetmegoldáson alapuló feladat révén kerül mérésre a hallgatói tudás.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
A tárgy keretében elsősorban hagyományos, frontális előadások mentén kerül sor az elméleti ismeretek átadására, vizuális és auditív eszközök (elsősorban prezi prezentációk és videós anyagok) segítségével, ugyanakkor az egyes jogesetek elemzése során a megbeszélés, a vita és az interaktív elemek is az órák részét képezik.
Kötelező irodalom:
Az előadáson elhangzottak és a félév során a Teams-be feltöltött óravázlatok, jogesetek.
Ajánlott irodalom:
- Görög Márta – Menyhárd Attila – Koltay András (szerk.): A személyiség és védelme. Budapest, 2017. ISBN 978 963 284 949 2
https://www.eltereader.hu/media/2018/04/Gorog_Menyhard_Koltay_Szemelyiseg__READER.pdf - Pogácsás Anett: A nyilvánosság új működési formáinak hatása a szerzői személyiségi jogokra. In: Koltay András – Török Bernát (szerk.) Sajtószabadság és médiajog a 21. század elején. 3. Budapest, CompLex Wolters Kluwer, 2016. 245-274. ISBN 978?963?295?599 5
- Böszörményiné Kovács Katalin: A közszereplők személyiségvédelmének egyes kérdései. In: Darák Péter – Koltay András (szerk.): Ad astra per aspera. Ünnepi kötet Solt Pál 80. születésnapja alkalmából. Budapest, Pázmány Press, 2017.
https://jak.ppke.hu/uploads/collection/207/file/SoltPal_kotet_2017.pdf - Sólyom László: A személyiségi jogok elmélete. Budapest, KJK, 1983. https://mek.oszk.hu/12600/12673/12673.pdf
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
- tudása: T3, T6, T7, T8, T9, T14, T15
- képességei: K6, K7, K10, K11, K13, K24, K25, K27, K31
- attitűdje: A2, A6, A7, A8, A15, A18
- autonómiája és felelőssége: F1, F5
Tantárgy oktatója:
- Dr. Pogácsás Anett, egyetemi docens, PhD