Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A tárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet alakíthassanak ki az alkotmányosság és a különleges jogrendi intézmények összefüggéseiről. A tárgy az összehasonlító jog módszertanával tárgyalja a különleges jogrendet igénylő helyzetek hazai, európai és nemzetközi vonatkozásait. A tanórák során a hallgatók számára ismertetésre kerülnek a tárgyalt államok alkotmányai, a témához kapcsolódó releváns szakirodalom, valamint joggyakorlat. Ez utóbbi kapcsán kiemelt fókuszt kapnak az alapjogkorlátozás és az alkalmazott alapjogi teszt sajátosságai, mivel ez mutatja meg az érdemi különbséget a tárgyalt államok jogi gondolkodása között.
A tantárgy teljesítése révén a hallgatók:
• felismerik és azonosítják a különleges jogrend különböző típusait,
• elsajátítják az összehasonlító alkotmányjog alapjait és
• megismerik az arányossági teszt alkalmazásának mechanizmusát.
Tantárgy tartalma:
- témakör: A különleges jogrendről általában
- A különleges
jogrend intézményének magyar jog szerinti meghatározása
- A Covid19-járvány miatti alapjogkorlátozások Magyarországon
- A különleges
- témakör: Különleges jogrend Európában
- Közép-Európa: Lengyelország, Csehország, Szlovákia
- Nyugat-Európa: Németország, Franciaország, Spanyolország
- Egyesült Királyság
- témakör: Különleges jogrend Amerikában
- USA
- Dél-Amerika egyes államai: Argentína, Brazília
- témakör: Különleges jogrend Ázsiában:
- Iszlám jogrend szerinti szabályozás
- Izrael
- Kína, Japán
Számonkérési és értékelési rendszere:
• A foglalkozásokon való megjelenés: max. 2 hiányzás megengedett, az aktív részvétel elvárt
• Az ajánlott irodalmak témakörökhöz kapcsolódó ismerete
• Félév végén beadandó jogesetelemzés elkészítése min. 5000, max. 10000 leütés terjedelemben
Irodalom:
Schanda Balázs – Balogh Zsolt: Alkotmányjog – Alapjogok. Harmadik, átdolgozott kiadás. Pázmány Press 2019.
Richard Albert, Yaniv Roznai: Constitutionalism Under Extreme Conditions