Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a közgazdaságtanba
Tárgy kódja: JAKG253XX0
Óraszám: N: 2/0/0, L: 12/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Schlett András
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja, hogy megalapozza a hallgatók gazdasági gondolkodását, és elsajátíttassa velük a közgazdaságtan alapfogalmait, elméleti kereteit és elemzési módszereit. A kurzus célkitűzése, hogy a hallgatók képessé váljanak a piacgazdaság működésének megértésére, a mikro- és makroszintű gazdasági összefüggések felismerésére, valamint a gazdasági problémák társadalmi kontextusban való értelmezésére. Fejleszti a közgazdasági gondolkodásmódot, az adatelemzés alapjait és a gazdasági jelenségek iránti kritikus érzékenységet.

 

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A tantárgy célja a közgazdasági alapfogalmak és gondolkodásmód elsajátítása, a piacgazdaság működésének megértése, valamint a mikro- és makroszintű gazdasági folyamatok értelmezése. A tananyag tematikus felépítésének köszönhetően a hallgatók lépésről lépésre sajátíthatják el a közgazdaságtan alapvető elméleteit és azok gyakorlati alkalmazási lehetőségeit.

 

Tematikus bontás:

  1. A közgazdaságtan tárgya és alapfogalmai

Alapvető közgazdasági kategóriák: szűkösség, választás, költségek, hatékonyság. A gazdasági szereplők és döntések típusa.

  1. A piac és működése; a tökéletes és nem tökéletes verseny

A piac fogalma, szerepe a gazdaságban. A tökéletes verseny modellje, monopólium, oligopólium és monopolisztikus verseny jellemzői.

  1. Az ármechanizmus és piaci árképződés

Kereslet és kínálat törvényei, egyensúlyi ár kialakulása. Az állami beavatkozás és külföld szerepe a piaci folyamatokban.

  1. A nemzeti kibocsátás és jóléti mutatók

GDP, GNI, HDI, zöld GDP és egyéb mutatók. A gazdasági növekedés fogalma és határai.

  1. A munkanélküliség elmélete és típusai

Frikcionális, strukturális és ciklikus munkanélküliség. Munkanélküliség gazdasági és társadalmi következményei.

  1. Infláció: okai, típusai, következményei

A fogyasztói árindex, keresleti és költséginfláció, stagfláció. Az infláció és munkanélküliség kapcsolatának elmélete (Phillips-görbe).

  1. A pénzügyi rendszer működése

A pénz szerepe és formái. A jegybank, a kereskedelmi bankok és a pénzteremtés mechanizmusa. Tőzsde és értékpapírpiac.

  1. Nemzetközi gazdasági kapcsolatok

Külkereskedelem elméletei, nemzetközi munkamegosztás, komparatív előny. A nemzetközi fizetési mérleg szerkezete.

  1. A gazdaságpolitika céljai és eszközei

Fiskális, monetáris és külgazdasági politika. Stabilizációs és növekedési célok, gazdaságpolitikai modellek.

  1. Jövedelemelosztás, társadalmi egyenlőtlenségek és szociálpolitika

Lorenz-görbe, Gini-koefficiens. Az újraelosztás gazdasági és etikai kérdései.

  1. A modern gazdasági rendszerek típusai

Piacgazdaság, tervgazdaság, vegyes gazdaság. A különböző rendszerek hatékonysága, társadalmi hatásai.

  1. Etikai kérdések a gazdaságban – bevezetés a gazdaságetikába

A katolikus társadalmi tanítás gazdasági nézetei. Igazságosság, méltányosság és fenntarthatóság gazdasági nézőpontból.

 

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A kurzus elsősorban elméleti felépítésű, ugyanakkor a hallgatók aktív tanulását elősegítő gyakorlati elemek is beépülnek a kurzus menetébe. A feldolgozott témakörökhöz kapcsolódva a hallgatók gyakorlati készségeket sajátítanak el az alábbi területeken:

A gyakorlati tudás elmélyítését kérdés-válasz szakaszok, vitaindító felvetések, interaktív összehasonlító feladatok és hallgatói reflexiók támogatják. A hallgatók így nemcsak reproduktív módon sajátítják el az elméleti ismereteket, hanem képessé válnak azokat gyakorlati szituációkban is alkalmazni.

 

Az értékelés kritériuma:

A hallgatók teljesítményének értékelése az elméleti ismeretek elsajátításán, a rendszerszintű összefüggések felismerésén, valamint az önálló elemzőképességen alapul. Az értékelés elsődleges formája egy írásbeli zárthelyi dolgozat vagy vizsga, amely során a hallgatóknak komplex kérdések megválaszolásával kell bizonyítaniuk:

 

Az értékelés során nagy hangsúlyt kap a több szempontú megközelítés alkalmazása, például a gazdaságpolitikai döntések következményeinek értelmezése, illetve a gazdasági rendszerek közötti különbségek felismerése.

A számonkérési forma alkalmas arra, hogy ne csupán a tananyag reprodukcióját, hanem a mélyebb megértést és az aktív tudásalkalmazást mérje, ezáltal hozzájárulva a tantárgy célkitűzéseinek teljesüléséhez.

 

Az alkalmazott oktatási módszerek:

A kurzus oktatása elsősorban hagyományos frontális és elméleti előadás formájában történik, amely során a közgazdasági alapfogalmak és modellek logikus felépítésben kerülnek bemutatásra. Az oktatás célja az ismeretanyag rendszerezett és befogadható közvetítése, ugyanakkor a tanulási folyamatot vizuális (diagramok, modellek, grafikonok) és auditív szemléltetőeszközök is támogatják.

Az előadásokat rendszeresen egészítik ki interaktív elemek, így:

 

A kurzus egyes óráin alternatív megközelítések interaktív bemutatása is megtörténik: például különböző inflációs elméletek, árképzési modellek vagy gazdasági rendszerek elemzése több nézőpont alapján. Az oktatás célja nem csupán az ismeretátadás, hanem az önálló gondolkodásra és az értelmező képességek fejlesztésére való ösztönzés. A hallgatók aktív közreműködése ezért a kurzus szerves részét képezi.

 

Kötelező irodalom:

 

Ajánlott irodalom:

 

A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:

  1. tudása: T1, T8, T14
  2. képességei: K1, K5, K9
  3. attitűdje: A3, A7, A8
  4. felelőssége és autonómiája: F2

 

a) tudása:

A hallgatók megismerik a közgazdaságtan alapfogalmait, a mikro- és makroökonómiai összefüggéseket, valamint a gazdasági rendszerek és gazdaságpolitikai döntések mögött álló logikát. Képesek lesznek eligazodni a gazdasági folyamatok értelmezésében, és az ezekhez kapcsolódó alapvető mutatók jelentésében.

 

b) képességei:

A hallgatók elsajátítják a közgazdasági problémák felismerésének, értelmezésének és rendszerszintű elemzésének képességét. Képesek alapvető adatok értelmezésére, gazdasági összefüggések modellezésére, valamint következtetések levonására különböző piacok, gazdaságpolitikai eszközök vagy makrogazdasági trendek kapcsán.

 

c) attitűdje:

A tárgy ösztönzi a nyitott, analitikus gondolkodásmódot, valamint a gazdasági kérdésekben való aktív, reflektív részvételt. A hallgatók tudományos igényességgel és társadalmi érzékenységgel közelítenek gazdasági problémákhoz.

 

d) felelőssége és autonómiája:

A hallgatók képessé válnak önálló véleményalkotásra és következtetések levonására gazdasági témákban. A megszerzett tudás birtokában képesek lesznek felelősen értékelni gazdaságpolitikai alternatívákat, döntéshozatali helyzeteket és azok társadalmi hatásait.

 

Tantárgy oktatója:

Schlett András, egyetemi docens, PhD, dr. habil.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

igazságügyi igazgatási JANJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév JÁK
igazságügyi igazgatási JALJ-II alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév JÁK
szechenyi-img-alt