Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy az ókori forrásanyag alapján felvetett értéktartalmú kérdések megvitatása révén a hallgatók önálló kritikai gondolkodását fejlessze. A történeti megközelítés segít a jelenkori politikai befolyástól független ítéletalkotásban, és lehetővé teszi annak vizsgálatát, hogy mely értékek állandóak, illetve melyek változnak időben és térben. A tárgy ösztönöz a sokféle – írott és nem írott – forrásanyag (például epigráfiai emlékek és modern képi alkotások) elemzésére, és a hallgatótársakkal folytatott közös vitákban fejleszti az érvelési készséget, valamint a más vélemények iránti nyitottságot.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
- Bevezetés: Római jog, Kereszténység és Filozófia
- Condicio humana: Mi az ember?
- Az élethez való jog
- Család tegnap és ma
- Munka és ember: Filozófiai és jogi dimenziók
- Értelmezési szempontok: benignitas, humanitas, misericordia
- Jézus pere – modern megközelítések fényében
- Kegyelmezési jog a római res publicában
- Vallásszabadság és Tolerancia
- Mesterséges Intelligencia: társ vagy rivális
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A kérdésköröket egyrészt válogatott ókori forrásanyag alapján vitatjuk meg, amelyek között szerepel a Digesta, Arisztotelész Nikomakhoszi etikája, különböző auctorok írásai, valamint az egyházatyák művei. Másrészt hangsúlyt helyezünk a huszadik századi gondolkodókra is: Wolfgang Waldstein munkásságából kiindulva a realista fenomenológia irányzatához tartozó szerzők (például Dietrich von Hildebrand, Adolf Reinach, Edith Stein) írásait vizsgáljuk, amelyek a klasszikus forrásokkal folytatott párbeszédben új nézőpontokat nyitnak meg az értékek állandóságának és változásának kérdésében.
Az értékelés kritériuma:
A kurzus keretében a hallgató részvételi és kommunikációs kompetenciájának fejlesztése és értékelése kiemelt cél. Ennek megfelelően elvárás, hogy a hallgató az órákon aktívan vegyen részt, hozzászóljon a forráselemzésekhez, valamint bekapcsolódjon a csoportos diszkusszióba. Az órák végén az aktív részvételt tanúsító hallgatók önértékelést készítenek teljesítményükről, amelyet az oktató validál. A félév során a hallgatónak legalább hét alkalommal kell igazolható, értékelhető teljesítményt nyújtania. Amennyiben ez a követelmény nem teljesül, a hiányzó teljesítések pótlására a hallgatónak a félév végén írásbeli beszámoló készítésére nyílik lehetősége.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
Megbeszélés, csoportos munka, szövegfeldolgozás, kreatív feladatok.
Kötelező irodalom:
- Wolfgang Waldstein, A szívébe írva, 2015 (ISBN 978 963 277 307 0)
- SZALAY Mátyás, SÁRKÁNY Péter, Mi a fenomenológia? 2009 - Edith Stein, Adolf Reinach, Dietrich von Hildebrand (ISBN: 978-963-9670)
Ajánlott irodalom:
- El Beheiri Nadja: „Filozófia és római jog” in JAKAB András – KÖNCZÖL Miklós – MENYHÁRD Attila – SULYOK Gábor (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia (Római jog rovat, rovatszerkesztő: SZABÓ Béla, PÓKECZ KOVÁCS Attila) http://ijoten.hu/szocikk/filozofia-es-romai-jog (2025).
- El Beheiri Nadja: Seminarium rei publicae: a férfi és nő kapcsolata, amelyet házasságnak hívunk.
- In: Munus et dilectio. Xenia. Pázmány Press, Budapest, pp. 125-133. (2024) ISBN 9789633085028
- El Beheiri Nadja: Natura humanae condicionis: Az ember helyzete az ókori forrásokban: Elemzés módszertani meglátások nyomán.
In: „Ad imaginem et similitudinem nostram”. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának Könyvei. Tanulmányok (51). Pázmány Press, Budapest, pp. 47-71. (2024) ISBN 9789633085172
- A munka az ókori Rómában: erkölcsi megítélése és jogi szerkezete. In: Kuminetz, Géza; Szabó, Péter; Ujházi, Lóránd (szerk.) Ratio intellegendi et ordo vivendi: Ünnepi kötet Hársfai Katalin 70. születésnapja alkalmából, Budapest, Magyarország: Pázmány Press (2020) 312 p. pp. 49-61. 13 p.
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
- tudása: T2, T3, T5, T7, T8, T9
- képességei: K6, K7, K8, K10, K11, K12, K13, K14, K15, K16, K17, K18
- attitûdje: A2, A3, A4, A6, A7, A12, A14, A15
- autonómiája és felelőssége: F1, F3, F5, F6, F7
Tantárgy oktatója:
El Beheiri Nadja, egyetemi tanár, Dr. habil.