Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Etika
Tárgy kódja: JDDO203XA0
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: JÁK Doktori Iskola
Tárgyfelelős oktató: Dr. Németh Gábor
Tárgyleírás:

Oktató: Dr. Németh Gábor

Tárgy kódja, neve: JDDO203XA0 Kutatás etika

 

A tárgy célja:

 

Megismertetni a doktorandusz hallgatókat a tudományos kutatás etikai kérdéseivel.

 

Témakörök:

 

Etikai szempontok a társadalomtudományi kutatásban.

A kutatók és a társadalom. Mi a kutatásetika? Kik foglalkoznak kutatásetikával? Mi kell egy szakma kialakulásához? Miért van szükség kutatásetikára a társadalomtudományokban, közelebbről a jogtudományban?

A tények tisztelete, valósághűség, hitelesség.

Semleges-e a tudomány? A tények tisztelete. Az adatok, a tények összegyűjtésével kapcsolatos kutatás módszertani-etikai kérdések. A témaválasztás, a tudományos közlés, a szerzőség és a hivatkozás etikai elvei. A kutatás eredmén

yeinek ismertetése. A szerzőség kérdése és a plágium. A publikációk és a pályázatok értékelése.

A kutatás szabadsága, a kutató felelőssége.

Szabadság és felelősség. Mit jelent a felelős cselekvés? Miért fontos, hogy a kellő szakértelem mellett erkölcsi felelősséggel végezzük a munkánkat? Erkölcsi válság: amikor fel akarjuk adni korábbi szakmai tevékenységünket. Mi tart meg a szakmánkban?:Küldetés. Standardok. Önazonosság (identitás). A világnézet és a vallás szerepe a tudományos kutatásban. A tudomány és a felelősség evoluciója. Hogyan leszünk igazán hasznosak a társadalom számára?

A kutató személyisége.

A jó kutató főbb személyiségvonásai. Objektivitás. Folyamatos tanulás. Szerénység és alázat. Józan gondolkodás. Becsületesség. Ki a jó kutató? A differenciált és integrált személyiség.

Vannak-e kutatói erények?

Mi az erény? Okosság- a „kegyvesztett erény”. Amire korunkban is érzékenyek vagyunk : az igazságosság. A frázisok, a nagyotmondás a túlzások nélküli élet: az egyszerűség. A munka : mint az ember eredeti rendeltetése. Az alázat : annak beismerése, hogy mik nem vagyunk. Az erősség. A kitartás. Ami a pozitív tudományokból hiányzik: a bölcsesség.

 

Ajánlott irodalom:

 

A kutatás kaland. Életút beszélgetések Beck Mihállyal, válogatott írások 2017.

BABBIE,EARL, A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Budapest 2008.

CHENU,M.D.,Aquinói Szent Tamás és a teológia, Budapest 1999.

COMTE-SPONVILLE, ANDRÉ,Kis könyv nagy erényekről Budapest 1998.

DEMEN,THOMAS, Szent Ágoston tanítása a keresztény erkölcsről, Budapest 2005.

European Academies: Code of Conduct for Research Integrity, http://www.allea.org/wp-content/uploads/2017/05/ALLEA-European-Code-of Conduct-for Research-Integrity-2017.pdf

FEYNMAN,RICHARD P.,

ss="cs1EFB4FB">A felfedezés öröme (ford:Ill Márton) Budapest 2002.

FÓRIS ÁGOTA,Irott és íratlan szabályok a kutatásban –a kutatói etika. In Sepesi Enikő (szerk.) Tudomány és etika, Studia Caroliensia Bp. 2012.

GLIGOR JÁNOS, A tudományos kutatás és publikálás etikai kérdéseiről. In Hadtudomány 2008/3-4. 140-152.

HÁRSING LÁSZLÓ, Európai gondolkodás, Miskolc 2001.

HÁRSING LÁSZLÓ, Nyitott gondolkodás, Miskolc 2005.

ISRALEL,MARK, Research Ethics and Integrity in Socio-legal Stuies and Legal Research. In  Mike McConville-Wing Hong (Eric.) CHUI (szerk.), Resech Methods for law.  Edinburg 2017.182.old.

ISRAEL, MARK,Research thics and integrity in Social Scientists. Beyond Regulatory Complians. SAGE Publications 2014.

LUKÁCS,JOHN, Egy eredendő bűnös vallomásai,Budapest 2001.

McLEAN, DANIEL, Authenticity in Art and Law, A Question of Attribution or Authorization?, http://www.artzipp.org/authenticity-in art-and-law.

MTA Tudományetikai kódex, In:https://mta.hu/dokumentumok/bolyai osztondij/ tudományetikai kodex kgy 21100504.pdf.

https://ppke.hu/egyetemunk/szabályzatok

RAE, SCOTT B.,Erkölcsi döntések, Budapest 2015.

REZSŐHÁZI RUDOLF, Bevezetés a társadalomtudományok módszertanába, Budapest 2016.

SERÉDI JÁNOS, Elnöki székfoglaló, Szent István Akadémia XII.rendes ünnepi ülése 1933.dec.17-én. In Szent István Akadémia Értesítője 18(1933) 1-105.

TORRELL, JEAN-PIERRE, Szent Tamás Summája, Budapest 2016.

 

Oktató: Dr. Németh Gábor

Tárgy kódja, neve: JDDO225XA0 Kutatás etika 2023/24/1.

 

A tárgy célja:

- általános etikai áttekintést adni, megismertetni a fontosabb etikai iskolákat és érvelési rendszereket

- megismerni a legfontosabb etikai elméletek érvelésmódját, előfeltevéseit és korlátait

- elgondolkodtatni a felelősség fogalmán annak történelmi tükrében és mai jelentésében

- bemutatni az általános etikai elvet.

 

Témakörök:

Erkölcs és etika viszonya. Kognitivizmus és a non-kognitivizmus. Leíró és normatív etika. Bevezetés a különböző etikai rendszerekbe. Max Weber: felelősségetika és érzületetika. Teleológiai és deontológiai megközelítések: hedonizmus, utilitarizmus, erényetika, kötelességetika, Emmanuel Kant tanítása, alkotmányos etika, diskurzusetika, a posztmodern etika jellemzői.

Mi a felelősség? A felelősség klasszikus fogalma, felelősségre vonhatóság kérdése, a felelősség modern fogalma.

A cselekvés: actus hominis és actus humanus, a szabad akaratot és a felelősséget befolyásoló illetve gátló tényezők, az etikai - erkölcsi cselekvés összetevői.

Gyakorlati erkölcstani princípiumok: értékválasztás elve, a kettős hatás elve, a rosszban való együttműködés, az erkölcsi kompromisszum, az aranyszabály elve a modern etikában.

 

Kötelező irodalom

HÁRSFAI, Katalin, Etika, SZIT Budapest, 2012/2015.

 

Ajánlott irodalom:

 

A kutatás kaland. Életút beszélgetések Beck Mihállyal, válogatott írások 2017.

BABBIE,EARL, A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Budapest 2008.

CHENU,M.D.,Aquinói Szent Tamás és a teológia, Budapest 1999.

COMTE-SPONVILLE, ANDRÉ,Kis

könyv nagy erényekről Budapest 1998.

DEMEN,THOMAS, Szent Ágoston tanítása a keresztény erkölcsről, Budapest 2005.

European Academies: Code of Conduct for Research Integrity, http://www.allea.org/wp-content/uploads/2017/05/ALLEA-European-Code-of Conduct-for Research-Integrity-2017.pdf

FEYNMAN,RICHARD P., A felfedezés öröme (ford:Ill Márton) Budapest 2002.

FÓRIS ÁGOTA,Irott és íratlan szabályok a kutatásban –a kutatói etika. In Sepesi Enikő (szerk.) Tudomány és etika, Studia Caroliensia Bp. 2012.

HÁRSING LÁSZLÓ, Európai gondolkodás, Miskolc 2001.

LUKÁCS,JOHN, Egy eredendő bűnös vallomásai,Budapest 2001.

McLEAN, DANIEL, Authenticity in Art and Law, A Question of Attribution or Authorization?, http://www.artzipp.org/authenticity-in art-and-law.

RAE, SCOTT B.,Erkölcsi döntések, Budapest 2015.

REZSŐHÁZI RUDOLF, Bevezetés a társadalomtudományok módszertanába, Budapest 2016.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Jog- és Államtudományi Doktori Iskola képzése JDNÁ-JOGX Doktori képzés (PhD/DLA) (Nftv. 114 (2)) Nappali magyar 8 félév JÁK
Jog- és Államtudományi Doktori Iskola képzése JDLÁ-JOGX Doktori képzés (PhD/DLA) (Nftv. 114 (2)) Levelező magyar 8 félév JÁK
szechenyi-img-alt