Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Gazdaság- és szervezetszociológia
Tárgy kódja: JMKG214XX0
Óraszám: N: 2/0/0, L: 12/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: JÁK Heller Farkas Közgazdaság-tudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Schlett András
Tárgyleírás:

Oktatás célja:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a szociológia szemléletmódjának és módszereinek alkalmazását a gazdasági élet jelenségeire, különös tekintettel a társadalom kereteit alkotó szervezetekre. A modern társadalmak a „szervezetek társadalmai”. Megértésükhöz rendszerezett ismeretekre van szükség, melyek segítenek értelmezni azok jellemzőit, működését. A kurzus során a hallgatók megismerkednek a különféle szervezetek intézményi kialakításának, fejlesztésének elméletével és gyakorlatával. A különböző típusú szervezetek felépítésének és működésének mintáival, azok egymással való kölcsönhatásával, valamint a legújabb szervezetfejlesztési trendekkel, módszerekkel.

 

Tantárgy tartalma:

1. A gazdaságszociológia kialakulása, hagyományai

2. A társadalmi tőke és a gazdaság kapcsolata

3. Gazdasági szervezetek szociológiai megközelítésben

4. Max Weber szervezetelmélete

5. A weberi modell kritikája: Funkcionalista kritika, Michel Crozier elmélete

6. Szervezetkutatás az Egyesült Államokban (Institucionalista irányzat, „Human relations” irányzat, döntéselméleti iskola, Kontingencia-elemzés)

7. Szervezeti kultúra összetevői, szervezetikultúra-tipológiák

8. Szervezet és környezete

9. Szervezeti tehetetlenség

10. Szervezeti transzformáció, változástervezés – MI rendszerek

style="font-size:11pt;">11. Trendek a szervezetfejlesztésben, Platform-forradalom

12. Összefoglalás

 

Számonkérési és értékelési rendszere:

Kollokvium

 

Irodalom:

Kötelező irodalom:

Csepeli György: A szervezkedő ember. Budapest, Kossuth Kiadó, 2015. ISBN 9789630982924

Charles Perrow: Szervezetszociológia. Budapest, Osiris, 2002. ISBN 9789633793138

Ajánlott irodalom:

Geoffrey G. Parker - Marshall W. Van Alstyne - Sangeet Paul Choudary: Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy – and How to Make Them Work for You. W. W. Norton Company, 2016.

Richard Susskind: The Future of the Professions: How Technology Will Transform the Work of Human Experts. Oxford University Press, 2016. ISBN 0393249123, ISBN 9780393249125

Paul Daugherty - H. James Wilson: Human + Machine: Reimagining Work in the Age of AI. Harvard Business Review Press, 2018. ISBN 1633693872, 9781633693876

Geeret Hofstede: Cultures Cosequences: International Differences in Work Related Values. Sage Publications, 1995. ISBN 080391444X, 9780803914445

Jeffrey K. Hass: Economic Sociology. An Introduction. Routledge, 2020. ISBN 1138217646, 9781138217645

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Master of Business Administration (MBA) JMNG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév JÁK
Master of Business Administration (MBA) JMLG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
szechenyi-img-alt