Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
Az oktatás célja (a KKK 7.1.1. és 8.1.1. pontjában foglalt elemekre is kitérve):
Az adott tárgy a tudományos munkához, kutatáshoz szükséges problémamegoldó módszerekkel ismerteti meg a hallgatókat. A tárgy célja képessé tenni a hallgatókat a jog forrásainak tudatos és biztos használatára, a jogászi módszerek lehetőségeinek és korlátainak felismerésére. Fontos, hogy a későbbiekben képesek legyenek a jogilag releváns információk kiválasztására.
Szerezzenek jártasságot az információtechnológiai kérdésekben, váljanak képessé az adatbázisok, online rendszerek használatára. Köteleződjenek el az igényes és minőségi munkára. Önállóan, pontosan végezzék munkájukat, törekedjenek a formai világosságra az írott és verbális feladatteljesítés során. Az adott tárgy az általános értelmiségi hivatást szolgáló, a társadalomtudományi műveltséget megalapozó ismeretek (jogászi etika, jogi információtechnológia és adatbáziskezelés) kategóriába tartozik.
A tárgy célja továbbá a színvonalas tudományos munka íráskészségének elsajátítása. Ehhez azonban elengedhetetlen a hallgatók számára, hogy a szakdolgozatírás előtt részt vegyenek olyan gyakorlati órákon, ahol a tudományos írás folyamatát végigkövetnék.
Fontos lenne, hogy megismerjék a tudományos stílus jellemző jegyeit, és mindezt írásban is használni tudják. Ismerjék meg a hazai és külföldi jogi adatbázisokat, azokban végezzenek jogi kereséseket. Ismerkedjenek meg a forráskritikával és a hozzá szorosan kapcsolódó kritikai gondolkodással. A Big Data-korszakban ugyanis elengedhetetlen, hogy a ránk zúduló információtömegből képesek legyünk kiválasztani a relevánsat. A fake news, fake science felismerésében is segítségünkre lehet, ha a forráskritikai elvekkel tisztában vagyunk.
A Jogtár és a Jogkódex adatbázisok megismerése kapcsán megtanulták a hallgatók, hogy mit jelent valójában a search-research közti különbség. A különböző jogi tárakban, amikor a primér jogforrásokat keresik, akkor keresést folytatnak le. Most viszont egy-egy speciális téma kapcsán az elmélyült kutatás sajátosságait kell megismerniük és alkalmazniuk. A dolgozat általános formai felépítéséhez igazodva, egészen a történeti forrásoktól a nemzetközi összehasonlításig végignézik a releváns jogi adatbázisokat, jogi oldalakat, blogokat.
Fontos lenne, hogy a hallgatók tökéletesen ismerjék a word szövegszerkesztőt és jól tudják használni a tartalomjegyzéket, a lábjegyzeteket, a felhasznált irodalomjegyzéket. Meg kell tanulniuk a hivatkozási rendszereket is használni, hiszen egy szakdolgozatnak nemcsak tartalmilag, de formailag is meg kell felelnie a tudományos írás követelményeinek.
Tantárgy tartalma:
- ór
- óra: Mit értünk kutatásmódszertan alatt?
- óra: Mitől lesz tudományos a szakdolgozat?
- óra: A tudományos kutatás fázisai
A jogi kutatásmódszertan lényege
Módszertani alapfogalmak
A tudományos stílus jellemzői
Saját kutatási téma
Kutatási terv
4-5. óra: Szakirodalom gyűjtése a témák kapcsán (OGYK Katalógusa elsődlegesen, MATARKA, Humanus,stb.)
Keresési technikák
Jogi könyvtárak (saját gyűjtés alapján végignézni az össze jogi könyvtárat, ki melyiket tudná használni a témájához?)
Magyar és nemzetközi jogi adatbázisok (a PPKE JÁK Könyvtárának adatbázisai elsődlegesen)
Jogi oldalak, jogi blogok (Jogi fórum, MTA JTI blogja, Advocatus, Jogászvilág, Ars Boni, stb.)
6. óra: A szakdolgozat bevezető része
Személyes indíttatás
Hipotézisek felállítása (Mik ezek? Hogyan kell megfogalmazni ezeket?)
Tartalmi összefoglaló (Vázlat)
7. óra: (Jog)Történeti rész
Ehhez kapcsolódó adatbázisok (pl. Arcanum, Hungaricana, Digitalizált Törvényhozási Tudástár, Corpus Juris Hungarici, stb.) megismerése
8. óra: A dolgozat fő része fejezetekre bontva
Korábbi szakdolgozatok megtekintése a Könyvtárban
Szerkezeti felépítés lényege
Hipotézisek igazolása vagy cáfolása
Idézési technikák
Hivatkozások (nyomtatott anyagok, internetes források)
9. óra: Nemzetközi kitekintés/Nemzetközi összehasonlítás/EU-s egybevetés/kimondottan egy
kiemelése
Nemzetközi szakirodalom, külföldi adatbázisok
10. óra: Befejezés/Záró gondolatok/Összegzés
Lábjegyzetek
Felhasznált irodalom
Hivatkozások, bibliográfiai leírás
11. óra: Microsoft Word használata, gyakorlás
12. óra: Kutatási összefoglaló leadása (PPT) a hallgató részéről (az összefoglaló célja az, hogy számot adjon az elvégzett munkáról, és felvázolja, hogyan készülne el a hallgató tudományos írása a megismert módszerekkel; a megfogalmazás és forma tekintetében a tudományos dolgozatokra vonatkozó követelmények az irányadók) – gyakorlati jeggyel zárulna a félév
Számonkérési és értékelési rendszere:
Írásbeli teszt a számonkérés formája. Prezentációt kell a félév során készítenie a hallgatónak. 2 hiányzás megengedett, amennyiben ennél több van, úgy az az aláírás megtagadását vonja maga után. Csoportokban fognak néhány alkalommal dolgozni, és ezekre a feladatokra pontokat kapnak, amelyek a teszt pontjaihoz és az elkészített PPT-hez adódnak hozzá.
Irodalom:
Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi, 2017.
Day, Trevor: Success in Academic Writing. 2nd Edition. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2018.
Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? 2. kiadás. Budapest: Kairosz, 2012.
Fekete Balázs: Írásmódszertan joghallgatóknak. Budapest: ELTE ÁJK, 2017
Gyurgyák János: A tudományos írás alapjai. Útmutató szemináriumi és tudományos diákköri értekezést, szakdolgozatot és disszertációt íróknak. Budapest: Osiris, 2019.
Ződi Zsolt: Jogi adatbázisok és jogi forráskutatás. Budapest: Gondolat, 2012.