Tantárgy adatlapja
BEVEZETÉS AZ EGYHÁZ SZOCIÁLIS TANÍTÁSÁBA
1.Epistemologiai irányzatok
1.1 A keresztény társadalmi tanítás létjogosultsága az üdvösségtörténet és az azt uraló megtestesülés alapelvének fényében.
1.2 Az Egyház szociális tanításának elhelyezése a teológiai tudományok között, különös tekintettel az erkölcsteológiára.(Sollicitudo Rei Socialis n.41).
2.Szociálistanitás és gyakorlat az egyház történetében
2.1 A szentírás. A szegénység és igazsagosság kérdése a Torában, a Profétáknál és az Irásokban. A kerestény kinyilatkoztatás ujdonsága. Szemelvények feldolgozása.
2.2 Az Egyházatyák. Társadalmi gyakorlat és reflexio a patrisztikus korban. Alexandriai Kelemen, Nagy Szent Vazul, Aranyszáju Szent János - a pasztorális szolgálat és a földi javak használatárol valo gondolkodás példái.
2.3 Az Egyház megélt szociális tanitása a középkor kereszténységében. Aquinoi szent tamás az igazságosságrol és a haszonrol. A szegényekhez valo hozzáállás a középkorban.
2.4 A modern kor uj kihivásai a XVI. és XVIII. Század között.
2.5 Az ipari forradalom és a munkások problémája a XIX. Században. Az Egyház szociális tanitásának létrejötte.
3.A társadalmi tanitás.
3.1 Rerum Novarum (1891). IX.Piusz és a munkások helyzete. Kapitalista kiszákmányolás és szocializmus fenyegetése.
3.2 Quadragesimo Anno (1933). XI.piusz a totalitárius rendszeret korábán. XII. Piusz rádioüzeneti a háboru alatt és a háboru után időszakban.
3.3 Pacem in Terris (1963). Populorum Progressio (1967). Octogesima Adveniens (1971). Hidegháboru és a dekolonizácio.
3.4 Laborem Exercens (1981). Sollicitudo rei Socialis (1987).
3.5 Centesimus Annus (1991). A kommuniszmus bukása és az uj kapitaliszmus kihivásai.
4.Elméleti rendszerezés:a vezérelvek összességének, a megítélés kritériumainak és a cselekvési normáknak.
4.1 A szubszidiarietás elve és az állam szerepe. Kapcsolat az állam és az egyén kezdeményerése között. A szociális szerveknek és a családoknakugujtott támogatás. Alulrol jövő kerdeményerések, tapasztalatok és gyakorlati esetek.
4.2 Igaszságosság. Kontributiv, disztributiv és kommutativ igaszságosság.
4.3 A szolidaritás elve.
4.4 Munka és foglalkoztatottság.
4.5 Bérezés. Az igazságos bérezés kritériumai és a kortárs pénzügyi piac problémái.
4.6 Demokrácia. A modern és kortárs demokráciák erényei és hibái. Szabadság és demokrácia. A konszenszualismus problémája.
4.7 A katolikus tanitás az az igazságos háborurol.
A tantárgy kontaktóráin félévente legalább 2x45 perc időtartamban a tantárgyhoz kapcsolódón katolikus keresztény értékrend, illetve tanítás oktatására kerül sor.