Tantárgy adatlapja
Jogi angol nyelvi készségek a tudományos munkában
Oktatás célja:
A kurzus célja a hallgatók angol nyelvű tudományos szókincsének megalapozása és bővítése mellett azoknak az írásbeli és verbális idegen nyelvi készségeknek a fejlesztése, amelyek segítségével a hallgatók könnyebben boldogulnak a jogászi hivatáshoz kapcsolódó tudományos munka jellemző színterein. Az órákra az egyes témaköröket (idegen nyelvű szakcikkek, tanulmányok megértése, kivonatolása, fordítása, esszéírás, tudományos dolgozat írása, idézés, hivatkozás, konferencia-előadásra való felkészülés) kijelölt szakirodalom alapján, otthoni feladatként dolgozzák fel a hallgatók, majd az órákon kerül sor a feldolgozott elméleti ismeretek gyakorlatba való átültetésére.
Tantárgy tartalma:
- Kutatásmódszertani alapfogalmak angol nyelven, tudományos műfajok. Kutatási módszerek. Szóbeli és írásbeli jogi kommunikáció a tudományos életben. Formális és informális stílus.
- A tudományos kutatás etikai kérdései. Adatgyűjtés, adatfeldolgozás.
- Jogi szövegtípusok és szövegműfajok. Az írott angol jogi nyelv sajátosságai és a közérthető szövegezés. Angol nyelvű szövegek feldolgozása: szövegértés és kritikus olvasás.
- Angol nyelvű szövegek feldolgozása: fordítás, tömörítés, vázlatkészítés, nyelven belüli parafrázis (szóban és írásban).
- Íráskészség: nyelvhelyesség, központozás. Stílus és regiszter, szókincsválasztás. Az esszéírás szabályai.
- Adatgyűjtés: interjú, kérdőív. Az adatok feldolgozása és értékelése.
- Tanulmány és tudományos dolgozat írása angol nyelven – szókincs, regiszter, szerkezet. Hivatkozási rendszerek.
-
lass="MsoNormal" style="line-height:107%;margin-bottom:11px;margin-left:24px;text-align:left;">Felkészülés konferencia előadásra, absztrakt írása, ppt készítésének szabályai.
- Prezentációs technikák, tippek és szabályok.
- Hallgatói prezentációk.
- Hallgatói prezentációk.
- A prezentációk közös kiértékelése.
A mesterséges intelligencia, a Chat GPT, az internetes alkalmazások kérdései, plágium.
Számonkérési és értékelési rendszere:
Az értékelés alapja egy a kurzus végén bemutatott prezentáció és egy beadott írásbeli munka, amelyek a kurzuson elsajátított gyakorlati készségek mérésére szolgálnak. A követelményrendszer része az óráról órára feladott rövid szöveges vagy videóra felvett anyagok feldolgozása és az órákon való aktív részvétel. A kurzus során két hiányzás megengedett az elmulasztott anyag pótlása mellett.
Irodalom:
Kötelezo irodalom:
Adrian Wallwork: English for Writing Research Papers. Springer, 2011.
Marion Grussendorf: English for Presentations. Oxford University Press, 2007.
Michael McCarthy and Felicity O’Dell: Academic vocabulary in use. Cambridge, Cambridge University Press, 2008. ISBN: 9780521689397.
Ajánlott irodalom:
Adrian Wallwork: English for Academic Research: Writing Exercises. Springer, 2013.
Alison Mackey and Susan M. Gass: Second Language Research. Methodology and Design. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum. 2005.
Csölle Anita – Kormos Judit, A brief guide to academic writing. Budapest, Muszaki Könyvkiadó, 2000, ISBN: 9639326429.
Mary Deane: Inside track: Academic research, writing and referencing. Harlow, Pearson, 2010, ISBN: 9781408236987.