Tantárgy adatlapja
A tanegység célja:
A szeminárium a gyakorlatban szemlélteti az angol jogi
és jogi jellegű argumentáció mikéntjét. Célja a szövegalkotás tömör logikai
felépítésének feltárása, a klasszikus argumentáció eszközeinek szemléltetése jogalkotói,
jogalkalmazói, döntés-előkészítő folyamatokban, írott formában is. Átfogó, azaz
jogi, logikai, nyelvi készségfejlesztést audio-vizuális eszközökkel valósít
meg.
A tanegység tartalma:
A gyakorlati órák során a hallgatók betekintést
szereznek a jogi érvelésbe és differenciálni tanulnak. A fő kérdés az, hogy a kommunikációs
cél és az adott eszközök hogyan rendelhetők hozzá a tartalom jogi vonatkozásaihoz.
Tematika:
1.
Bevezető óra: nyelvi készségmérés; érvfelismerés,
lokalizálás rövid gyakorlatokkal – 2 óra
2-3.Abraham Lincoln egy
zártkörű kormányülésen fejti ki, hogy az ”Emancipation Proclamation” miért
jogsértő / törvényellenes (A „Lincoln” [Steven Spielberg, 2012.] című film
alapján) – 4 óra
4-5. I. Erzsébet angol királynő argumentumai az ”Act of Uniform
ity” (1558) kapcsán: egy uralkodó eszközei az
elkötelezettség kinyilvánítására (az ”Elisabeth” [Shekhar Kapur, 1998.] című
film alapján) – 4 óra
6. Bemutató a jogi érveléshez: természetjog kontra
jogpozitivizmus (pl. Emily Flinch –
Stefan Fafinski, Oxford University
Press. 248 – 249.) – 2 óra
7. Hogyan írjunk meg egy 100 szóból álló érvelést
az előbb említett könyv irányadása és a felvetett téma alapján? – 2 óra
8-9. A bizonyítás terhe:
argumentum, demonstráció, érvelés, információ-szegmentálás (a „JFK” [Oliver Stone,
1991.] című film alapján) – 4 óra
10. Az előbbi vádbeszéd/törvényszéki
retorika elemzése lexikai, stilisztikai, szintaktikai szempontból – 2 óra;
11. Klasszikus modellek
a törvényszéki retorikában; érvek és ellenérvek gyakorlása – 2 óra;
12. A szeminárium teljesítésének tanulságai –2 óra;