Tantárgy adatlapja
Tantárgyleírás:
A kurzus célja, hogy áttekintést adjon az oktatásgazdaságtan legfontosabb kérdéseiről az oktatás közgazdasági elemzésének módszereiről. Az elméleti kérdések vizsgálata mellett a fontosabb empirikus vizsgálatok módszereit, eredményeit is ismerteti, és vizsgálja, hogy az egyes elméleti magyarázatok elfogadása milyen oktatáspolitikai következményekkel járhat
Tematika:
1. Az oktatás gazdasági szerepét vizsgáló elméletek
2. Vállalati döntések a humántőkébe történő beruházásról.
3. Az állam humántőke befektetései Az állam oktatási szerepvállalásának magyarázatai, oktatás kvázi közjószág jellege,
3 Externális hatások, az oktatási piac tökéletlensége. Egyéb magyarázatok az állam oktatási szerepvállalásáról
4. Költség-haszon elemzés az oktatásban: Az oktatás költségei. Az oktatás haszna.
5. Költség-haszon elemzés az oktatásban.
6-7. Az oktatás gazdasági szerepét vizsgáló elméletek
8. Az oktatás és a gazdasági növekedés kapcsolata
9. Az oktatás finanszírozása
10. A felsőoktatás finanszírozása. A támogatások formái. Hallgatói hitelek. A támogatások hatása.
11. Az oktatás költséghatékonyságának elemzése
12. A magyar oktatás problémái
Kötelező irodalom:
Varga Júlia (1998): Oktatás%gazdaságtan. Közgazdasági Szemle Alapítvány http://www.kszemle.hu/kiadvany/Varga_%_Oktatas%gazdasagtan/
Kézdi Gábor: Iskolázottság és keresetek. In: Munkaerőpiaci tükör 2004. Közelkép MTA KTI OFA http://econ.core.hu/doc/mt/2004/hun/Kozelkep.pdf