"Az a közigazgatási bíráskodás, melyről most gondolkodunk, talán csak nevében hasonlíthatna a korábbiakra. Nekünk azt kell megvizsgálnunk, hogy a közérdek – a közvagyon, a közhatalom kontrollja, a közpénzek kezelésének tisztasága – miként érvényesíthető hatékonyabban. Ez jelenthet új bíróságot, új eljárást, új joggyakorlatot. Fontos, hogy megtaláljuk a leghatékonyabb eljárási formát a közszféra munkajogi kérdéseire, hiszen itt nem egyenrangú felek szerződéséről, hanem kinevezésről van szó. A közhatalommal felruházott személyek döntéseinek tartalmi, célszerűségi és hatékony fegyelmi vizsgálata szintén általános igény. Vékony ösvényen járunk, amikor a közfunkciót ellátó intézmények (kórház, rendőrség, hivatalok) tulajdoni igénye ütközik a magántulajdonosok érdekével. Itt is érvényesíteni kell a közérdek – korlátok közötti – elsőbbségét a magánérdekkel szemben. Az említetteken túl a közigazgatási bíróságok hatáskörébe tartozhatnának más ügykörök is, mint például az önkormányzati rendeletek normakontrollja, vagy a jelenleg a munkaügyi bíróságok hatáskörébe tartozó társadalombiztosítási és a munkaügyi ellenőrzés körében hozott határozatok felülvizsgálata, vagy éppen a népszavazással kapcsolatos kérdések és a sajtóperek. De ugyanígy érdemes lehet a közbeszerzési döntések elleni jogorvoslat bírói útra terelésében is gondolkozni."
Rétvári Bence
parlamenti államtitkár,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium