Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: A félév folyamán minden hallgató elkészít egy-egy meghatározott tartalmú és hosszúságú esszét, amelyet közösen tekintünk át és értékelünk. A módszertani szemináriumok keresztfélévben kerülnek meghirdetésre: a „Gradus ad facultatem módszertani szeminárium” a tavaszi, a „Gradus ad facultatem módszertani szeminárium II.” az őszi félévben vehető fel. A II. tárgyat csak azok vehetik fel, akik tavasszal a szóbeli felkészítőn már részt vettek. A kognitív megközelítés készségszintű kialakítása elsődleges cél kell, hogy legyen. Másodlagos jelleggel a stiláris elemek, valamint a célzott információközlés, a műfaji megfelelés és a terjedelem-tudatosság kerül előtérbe: olyan globális-holisztikus megközelítést, ahol a kortörténetbe ágyazott műfaji-stiláris elemzés értelmezést és magyarázatot nyer.
A tantárgy tartalma:
- Gondolataink leírása és rendezése
1.1 A téma meghatározása
1.2 Az írást megelőző fogalmi munka
1.3 &n
bsp;
Állítás-megfogalmazás1.4 Vázlatépítés alcímezéssel
- Kisebb rendezett fogalmi vázak alcímezett bekezdésekké történő átírása
2.1 A programadó bevezető bekezdés megírása
2.2 Érvelések megírása
2.3 Szerkezeti revíziók
2.4 Koherencia
2.5 Összefoglaló, konkluzív bekezdés megírása
- A bekezdések összekapcsolása, a végleges szöveg létrehozatalának végső lépései
3.1 Az első munkapéldány (draft) kialakítása és áttekintése
3.2 Javítások
3.3 Korrektúra
3.4 Végső nyomtatási formára hozás
Tananyag:
- Kötelező:
- Ajánlott:
Fűzfa Balázs: Emelt szintű magyar szóbeli érettségi. Irodalmi tételek
és feladatok megoldásokkal. Krónika Nova Kiadó, 2005.
Fűzfa Balázs: Emelt szintű magyar írásbeli érettségi. Feladatsorok javítási-értékelési útmutatóval. Krónika Nova Kiadó, 2005.
Fűzfa Balázs (szerk.): Irodalomtanítás a harmadik évezredben. Krónika Nova Kiadó, 2006.