Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy a hallgatók elsajátítsák az egyetemi tanulmányokhoz és a jogi munkavégzéshez nélkülözhetetlen jogi informatikai alapismereteket. Kiemelt cél a magyar és külföldi jogi adatbázisok – különösen joganyag-kereső rendszerek – felhasználói szintű megismerése és a hatékony keresési technikák gyakorlati alkalmazása. A tantárgy keretében a hallgatók betekintést nyernek a mesterséges intelligencia jogi kutatásban és dokumentumkészítésben való alkalmazásába, miközben fejlesztik az ezekhez kapcsolódó kritikai gondolkodási készségeiket. A kurzus emellett hangsúlyt fektet a digitális kompetenciák, az információkeresési és -értékelési képességek, valamint a verbális és vizuális kifejezőkészség fejlesztésére, különösen az önálló prezentációkészítésen és gyakorlati feladatokon keresztül.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus rövid elméleti bevezetést nyújt a jogi információ fogalmába, annak hitelességi, megbízhatósági és forrástani szempontjaiba, valamint a jogi információk szerepébe a jogászi munkafolyamatok során. Emellett áttekintést ad a jogi alaptan néhány kulcsfontosságú kérdéséről, így a jogforrások típusairól és hierarchiájáról, a jogszabályok szerkezeti felépítéséről (pl. cím, preambulum, rendelkezések, záró rendelkezések, hatály, érvényesség), valamint a jogi normák logikai tagolásáról. Az elméleti háttér célja, hogy megalapozza a jogi adatbázisok használatát, elősegítse azok értő és kritikus alkalmazását, valamint támogassa a hallgatók önálló eligazodását a jogi szövegek világában.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
1. A hallgatók által prezentált kiselőadások témáinak megbeszélése. Jogi információ megközelítése. A jogi keresés mibenléte. A jogi keresés lehetséges módszerei.
2-3. Az Új Jogtár története, bemutatása, felépítése.
A Magyar Joganyagok adatbázisrészben való keresés konkrét példákkal.
Ismerkedés a https://net.jogtar.hu/, a https://magyarkozlony.hu/ és a Nemzeti Jogszabálytárral (https://www.njt.hu/) is mint ingyenes joganyag-keresőkkel.
4. Önkormányzati rendeletalkotás adatbázisrész bemutatása.
Egyes önkormányzatok honlapjainak megtekintése. Njt. adatbázisban önkormányzati normák keresése.
5. Az EU-s adatbázisrész bemutatása.
Keresés konkrét példákkal az adatbázisban.
Ezzel párhuzamosan ismerkedés a https://europa.eu/ oldallal, keresési feladatok.
Az EUR-lex (https://eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=hu) és az N-Lex (https://n-lex.europa.eu/n-lex/) adatbázisok megismerése, keresés példákkal.
6. Jogszabályalkotás adatbázisrész megtekintése.
Törvényjavaslatok, viták, indokolások keresése a Jogtárban és az Országgyűlés oldalán. https://www.parlament.hu/
7-8. A jogalkalmazás adatbázisrész áttekintése a Jogtárban. A bírósági szervezetrendszer alapján az összes lehetséges döntvénytípus megtekintése. Mesterséges intelligencia segítségével döntvények értelmezése.
A https://kuria-birosag.hu/hu/node?theme=kuria_smg, a https://birosag.hu/birosagi-hatarozatok-gyujtemenye, az https://alkotmanybirosag.hu/oldalak megtekintése.
Az Európai Unió bíróságai adatbázisrész, valamint az ügyészség.
Angol és német nyelvű adatbázisrész megtekintése, keresések lefolytatása.
A Nemzeti Jogszabálytár oldalán a Jogszabályfordítások, és
a https://jogi-terminologia.im.gov.hu/ adatbázist is használata.
9. Corpus Juris Hungarici (Ezer év törvényei) megtekintése, keresések lefolytatása. Jogi blogok, Ijoten, jogi keresés az interneten.
Bibliográfia adatbázisrész.
Országgyűlési Könyvtár katalógusa, adatbázisai.
10-11. Mini jogeset megoldása Jogtár segítségével. Mini jogeset megoldása mesterséges intelligencia használatával. Csoportmunkában a kettő összehasonlítása, értékelése.
12. Jogkódex adatbázis megtekintése, keresések lefolytatása, szakcikk adatbázis.
Az értékelés kritériuma:
A félév során legfeljebb két hiányzás megengedett. Ennél több igazolatlan távollét az aláírás megtagadását vonja maga után.
A hallgatók kiscsoportos formában dolgoznak ki és mutatnak be egy, szabadon választott jogi területet érintő témát, amelyben elemzik az adott szakterület technológiai eszközökkel támogatott működését. A bemutatót kiegészítő írásos anyagot PPT-formátumban kell benyújtani.
A kurzus során a hallgatók betekintést nyernek a mesterséges intelligencia jogi információs célú alkalmazásának lehetőségeibe, különös hangsúlyt helyezve a nagy nyelvi modellek gyakorlati kipróbálására és kritikai értékelésére. A foglalkozások elsősorban interaktív formában valósulnak meg, így az aktív részvétel a tanulási folyamat szerves és elvárt eleme.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
Az órákon egyéni és csoportos feladatok egyaránt szerepet kapnak. Mivel elsősorban gyakorlati kurzusról van szó, a hangsúly a készségfejlesztésen, a jogi információk gyakorlati alkalmazásán, valamint a kiselőadásokon és prezentációkon van. A prezentáció célja, hogy a hallgatók rendszerezett módon számot adjanak megszerzett ismereteikről, különös tekintettel arra, hogy az adott technológiai megoldás milyen jogi területen, milyen hatékonysággal alkalmazható, milyen módon vezethető be, milyen kockázatokat hordoz, valamint milyen eredményeket hozhat a fejlesztés. Az elsajátított ismeretek elmélyítését minden alkalommal interaktív, például Kahoot-alapú feladatsorok segítik. A félév során minden hallgató rövid, önálló kiselőadást tart egy általa választott, a jog és informatika metszetéhez kapcsolódó témában.
Kötelező irodalom:
A gyakorlati foglalkozások során elhangzottak, valamint az ezekhez kapcsolódó PPT-prezentációkban szereplő tartalom képezi a tantárgy kötelező irodalmát. Tekintettel a jogi adatbázisok folyamatos változására és frissülésére, egységes jegyzet vagy tankönyv ajánlása nem lehetséges.
Ajánlott irodalom:
Aczél-Partos Adrienn: Könyvtári kutatás és jogi adatbázisok. In: A jog tudománya. Tudománytörténeti és tudományelméleti írások, gyakorlati tanácsokkal. Budapest, Századvég, 2015. 579—642. ISBN 9789632582580
Ződi Zsolt: Jogi adatbázisok és jogi forráskutatás. Gépek a jogban. Budapest, Gondolat, 2012. ISBN 9789636934637
ZŐDI Zsolt: Jogi adatbázisok és elektronikus jogi forráskutatás. In: Infokommunikációs jog. Budapest: Dialóg Campus, 2014. szerk. Czékmann Zsolt. 321—339. ISBN 9786156020604
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
- tudása: T5, T17, T18
- képességei: K3, K26, K31, K32, K33
- attitűdje: A1, A2, A3, A7, A18, A20
- autonómiája és felelőssége: F5, F7
Tantárgy oktatója:
dr. Aczél-Partos Adrienn
Kardos Helga