Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Menedzsment az üzleti és nem üzleti szektorban
Tárgy kódja: JMKG216XX0
Óraszám: N: 2/0/0, L: 12/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: JÁK Heller Farkas Közgazdaság-tudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Katona Klára Krisztina
Tárgyleírás:

Oktatás célja:

A fejlett országokhoz hasonlóan hazánkban is egyre jobban érvényesül az üzleti szférában már bevált vezetés- és szervezetelméleti megközelítések, menedzsment technikák alkalmazása a nonprofit/közszolgálati szervezeteknél. A tárgy célja az üzleti és nem üzleti (nonprofit/közszolgálati) gazdálkodás összehasonlítása, és.annak kritikai elemzése, hogy milyen lehetőségei és korlátjai vannak e koncepciók és módszerek átvételének, illetve ennek során milyen adaptációkra van szükség.

 

Tantárgy tartalma:

1. Az üzleti és nem üzleti szektor szereplőinek beazonosítása, legfontosabb alapfogalmak tisztázás

2. Az üzleti és nem üzleti szektor közötti munkamegosztás okainak feltárása: Interdiszciplináris és közgazdaságtani elméletek

3. Nonprofit szervezet és vezetés sajátosságai és eltérése az üzleti szektorhoz viszonyítva

4. Közszolgálati szervezet menedzsment problémái az üzleti szektprtól átvehető gyakorlat elemzése

5. Az üzleti és nem üzleti marketing eltérő kihívásai

6. A szolgáltatásmarketing jellemzői

7. Emberi erőforrás menedzsment sajátosságai a versenyszférával összevetve

8. Az európai közigazgatási tér kihívásai

9. Nonprofit szervezetek gazdálkodásának sajátosságai.

10. Nonprofit szervezetek számvitele, adózása, kedvezmények igénybevételének szabályai.

 

Számonkérési és értékelési rendszere:

Kollokvium

 

Irodalom:

Kötelező irodalom:

Gottgeisl Rita- Láng Noémi: Nonprofit kézikönyv. Működés, Számvitel, Adózás, Vezinfó Kiadó, 2021. ISBN 9786155085925

Dr. Szabó Szilvia – Dr. Szakács Gábor (szerk.): Közszolgálati stratégiai emberierőforrás-menedzsment, NKE, 2016. ISBN 9786155527968

Ajánlott irodalom:

Peter F. Drucker (2019): HBR's 10 Must Reads on Nonprofits and the Social Sectors (featuring "What Business Can Learn from Nonprofits" by Peter F. Drucker), Harvard Business Review, ISBN 9781633696907

Dinya László - Farkas Ferenc - Hetesi Erzsébet - Veres Zoltán: Nonbusiness marketing és menedzsment. Budapest: KJK KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2004., ISBN 9799632247877

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Master of Business Administration (MBA) JMNG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév JÁK
Master of Business Administration (MBA) JMLG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
szechenyi-img-alt