Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Egyre jobban érvényesül az üzleti szférában már bevált vezetés- és szervezetelméleti megközelítések, menedzsment technikák alkalmazása a nonprofit/közszolgálati szervezeteknél. A tárgy célja az üzleti és nem üzleti (nonprofit/közszolgálati) gazdálkodás összehasonlítása, és annak kritikai elemzése, hogy milyen lehetőségei és korlátjai vannak e koncepciók és módszerek átvételének, illetve ennek során milyen adaptációkra van szükség.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
1. Az üzleti és nem üzleti szektor szereplőinek beazonosítása, legfontosabb alapfogalmak tisztázás
2. Az üzleti és nem üzleti szektor közötti munkamegosztás okainak feltárása: Interdiszciplináris és közgazdaságtani elméletek
3. Nonprofit szervezet és vezetés sajátosságai és eltérése az üzleti szektorhoz viszonyítva
4. Közszolgálati szervezet menedzsment problémái az üzleti szektortól átvehető gyakorlat elemzése
5. Az üzleti és nem üzleti marketing eltérő kihívásai
6. A szolgáltatásmarketing jellemzői
7. Emberi erőforrás menedzsment sajátosságai a versenyszférával összevetve
8. Az európai közigazgatási tér kihívásai
9. Nonprofit szervezetek gazdálkodásának sajátosságai.
10. Nonprofit szervezetek számvitele, adózása, kedvezmények igénybevételének szabályai.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
---
Az értékelés kritériuma:
Aktív részvétel az órákon, esettanulmány, esszé írása a kapcsolódó témakörökből, teszt kitöltése.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
Elméleti előadás, vizuális és auditív szemléltetőeszközök használata, vita.
Kötelező irodalom:
Dunajeva Jekatyerina (2021). Civil társadalom és civil szervezetek: Fogalmak, történet és esettanulmányok, egyetemi jegyzet PPKE BTK, Budapest,
Gottgeisl Rita- Láng Noémi (2024) : Nonprofit kézikönyv 2024. Működés, Számvitel, Adózás - Civil törvény a gyakorlatban, Vezinfó Kiadó, 2024
Dr. Szabó Szilvia – Dr. Szakács Gábor (szerk.) (2016) : Közszolgálati stratégiai emberierőforrás-menedzsment, NKE, 2016
Dinya László, Hetesi Erzsébet, Veres Zoltán (2004): Nonbusiness marketing és menedzsment: civil szervezetek - alapítványok - politika - kultúra - karitatív szervezetek - közigazgatás - közüzemek – nonprofitok, KJK-KERSZÖV 2004, 21-39, 49-94, 111-218.,
Petró Csilla–Stréhli-Klotz Georgina (2013): Az emberi erőforrás menedzsment terület munkavégzésének jellemzői a közszolgálatban, Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó, 2013
Ajánlott irodalom:
Peter F. Drucker (2019): HBR's 10 Must Reads on Nonprofits and the Social Sectors (featuring "What Business Can Learn from Nonprofits" by Peter F. Drucker), Harvard Business Review, ISBN 9781633696907
Karoliny Mártonné - Lévai Zoltán - Poór József: Emberi erőforrás menedzsment a közszolgálatban - módszertani kézikönyv Szókratész Külgazdasági Akadémia Kiadó, 2006
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
a) tudása: T1, T3, T5, T6
b) képességei: K2, K4, K8
c) attitűdje: A2
d) autonómiája és felelőssége: F2, F5, F6
Tantárgy oktatója:
Dr. Katona Klára Krisztina