Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A fejlett országokhoz hasonlóan hazánkban is egyre jobban érvényesül az üzleti szférában már bevált vezetés- és szervezetelméleti megközelítések, menedzsment technikák alkalmazása a nonprofit/közszolgálati szervezeteknél. A tárgy célja az üzleti és nem üzleti (nonprofit/közszolgálati) gazdálkodás összehasonlítása, és.annak kritikai elemzése, hogy milyen lehetőségei és korlátjai vannak e koncepciók és módszerek átvételének, illetve ennek során milyen adaptációkra van szükség.
Tantárgy tartalma:
1. Az üzleti és nem üzleti szektor szereplőinek beazonosítása, legfontosabb alapfogalmak tisztázás
2. Az üzleti és nem üzleti szektor közötti munkamegosztás okainak feltárása: Interdiszciplináris és közgazdaságtani elméletek
3. Nonprofit szervezet és vezetés sajátosságai és eltérése az üzleti szektorhoz viszonyítva
4. Közszolgálati szervezet menedzsment problémái az üzleti szektprtól átvehető gyakorlat elemzése
5. Az üzleti és nem üzleti marketing eltérő kihívásai
6. A szolgáltatásmarketing jellemzői
7. Emberi erőforrás menedzsment sajátosságai a versenyszférával összevetve
8. Az európai közigazgatási tér kihívásai
9. Nonprofit szervezetek gazdálkodásának sajátosságai.
10. Nonprofit szervezetek számvitele, adózása, kedvezmények igénybevételének szabályai.
>
Számonkérési és értékelési rendszere:
Kollokvium
Irodalom:
Kötelező irodalom:
Gottgeisl Rita- Láng Noémi: Nonprofit kézikönyv. Működés, Számvitel, Adózás, Vezinfó Kiadó, 2021. ISBN 9786155085925
Dr. Szabó Szilvia – Dr. Szakács Gábor (szerk.): Közszolgálati stratégiai emberierőforrás-menedzsment, NKE, 2016. ISBN 9786155527968
Ajánlott irodalom:
Peter F. Drucker (2019): HBR's 10 Must Reads on Nonprofits and the Social Sectors (featuring "What Business Can Learn from Nonprofits" by Peter F. Drucker), Harvard Business Review, ISBN 9781633696907
Dinya László - Farkas Ferenc - Hetesi Erzsébet - Veres Zoltán: Nonbusiness marketing és menedzsment, Budapest: KJK KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2004. ISBN 9799632247877