Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nemzetközi üzleti környezet
Tárgy kódja: JMKG213XX0
Óraszám: N: 2/0/0, L: 12/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szigetvári Tamás
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A gazdasági tevékenység egyre nyilvánvalóbb közege a világgazdaság, a világpiac. A tantárgy célja, hogy eligazítást adjon a világgazdaság bonyolult működési mechanizmusáról és a piacok kölcsönhatásairól (időben és térben). A kurzus megvilágítja a globális politikai, társadalmi és gazdasági viszonyokat meghatározó intézmények, államok, nemzetközi szervezetek, transznacionális társaságok és a civil társadalom helyét és szerepét, érdek és értékviszonyait, fejlődésük fenntarthatóságával és a nemzetközi versennyel összefüggő döntéseik fő ösztönzőit, kölcsönhatásait, globális és regionális következményeit.

 

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

1. A nemzetközi gazdaság(tan) fogalma, fejlődési jellemzői

2. Főbb gazdaságtani irányzatok a nemzetközi gazdaságról

3. A nemzetközi gazdasági kapcsolatok funkcionális területei

4. Nemzetközi kereskedelem, kereskedelmi ügyletek

5. Külgazdasági pénzügyek

6. Transznacionális társaságok

7. A nemzetközi gazdasági szervezetek

8. Regionális integrációk 1.

9. Regionális integrációk 2.

10. Gazdasági- és pénzügyi válságok

11. Trendek és trendfordulók a világgazdaságban

12. Összefoglalás

 

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

---

 

Az értékelés kritériuma:

A kurzus során elsajátított alapismeretekre építő vizsga.

 

Az alkalmazott oktatási módszerek:

A kurzus részben frontális előadás jelleggel, ppt prezentáció használatával. Központi része az előadásoknak a témák megvitatása, különböző szempontok és vélemények ütköztetése a témával kapcsolatban.

 

Kötelező irodalom:

Pugel, Thomas: International Economics. New York: McGraw-Hill, 2020. 17th edition. ISBN 9781260004731

Árva, László – Katona, Klára – Schlett, András: Stages of globalisation: alternative ways from Eastern Europe and the Far East. Bratislava: Kalligram, 2013.

ISBN 9788081037780

 

Ajánlott irodalom:

Wild, John: International Business: The Challenges of Globalization. Pearsons, 2021. 9th edition. ISBN 9780134729220

Botos Katalin – Kőrösi István: Nemzetközi gazdasági ismeretek. Budapest: Szent István Társulat, 2013. ISBN 9789633616499

 

A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:

a) tudása: T2, T4

b) képességei: K5

c) attitűdje: A1, A3, A5

d) autonómiája és felelőssége: F1, F5, F6

 

Tantárgy oktatója:

Szigetvári Tamás, egyetemi tanár, PhD

Schlett András, egyetemi docens, PhD

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Master of Business Administration (MBA) JMLG-XMBA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév JÁK
szechenyi-img-alt