Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az elméleti statisztikai kérdésinek áttekintése (leíró statisztika, következtetéselmélet, regresszió), hogy a hallgatók – gyakorlati példák alapján – a számokból olvasva, helyes következtetéseket legyenek képesek levonni.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
- Statisztika alapkérdései
- Adatbázisok összetétele, problémái - mitavétel
- Középértékek
- Szóródási mutatók
- Összefüggés-elemzés (függetlenség, sztochasztikua kapcsolatok erősségének mérése)
- Okság a statisztikában, a természet/társadalomtudományban és a jogban
- Statisztikai becslés
- Hipotézistesztelés (bizonyítás a statisztikában és a jogban
- Kétváltozós regresszió
- Többváltozós regresszió
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Az elméleti összefüggések alkalmazása konkrét statisztikai problémákra – gyakorlás során értelmezett fogalmak:
- keresztmetszet, idősor, földrajzi adatbázisok
- minta teljes sokaság
- mintavétel formái
- kvalitatív, dichotóm, ordinális, magas mérési szintű változók,
- torzítások okai
- ábrázolás lehetőségei – hisztogram, pontdiagram
- módusz, medián, átlag
- kvantilisak, távolságmutatók,
- szórás, variancia
- Lorenz-görbe értelmezése
- Cramer-féle asszociációs mutató
- Pearsons-féle lineaáris korrelációs együttható
- konfidencia-intervallum
- szignifikancia-szint
- regressziós együtthatók, R2-érték, egyes változók szignifikanciája
- dummy-változók
- jeteroszkedaszticitás multikollinearitás problémája,
- endogenitás, összemosó tényezők
A mutatók esetén a cél nem azok kiszámolása, hanem a statisztikai programok alapján kapott értékek értelmezésének elsajátítása
Az értékelés kritériuma:
1-5-ig jegyet kapnak.
Az alkalmazott oktatási módszerek:
Tükrözött, fordított osztályterem
- A hallgatók minden héten kapnak egy kb. 30-40 perces hanganyagot. Ez váltja ki a frontális előadást.
- A személyes találkozásokon
- egyrészt azokra a kérdésekre térünk ki (azokat tekintjük át), amelyek a hallgatói jelzések alapján az adott heti anyagból nem voltak egyértelműek
- a problémás (nem megfelelően értett) kérdések feltárására tesztkérdések szolgálnak, amit a hallgatóók online oldanak meg
- harmadrészt példák, gyakorlati problémák elemzésére alkalmazzuk az anyagot
Tesztek általi tanítás – az egyes témákhoz online elérhető gyakorlóteszteket kapnak a hallgatók (a korábbi évek vizsgakérdéseiből – összesen kb. 1000 kérdésből álló kérdésbank) –korlátlan számban kitölthetik (jegybe nem számít bele)
Kötelező irodalom:
- Szalai Ákos: Közgazdaságtani fogalmak és módszerek jogászoknak (Budapest, Pázmány Press, 2020.) 14.fejezet
- Az előadásokon elhangzottak
Ajánlott irodalom:
- Botos József: Általános statisztika és példatár. Egyetemi jegyzet. Budapest: SzIT, 2005
- Freedman, David A. – Pisani R. – Purves Roger: Statisztika – Statisztikai módszerek a társadalomkutatásban. Typotex, 2005
- Howell Jackson – Louis Kaplow – Steven Shavell – W. Kip Viscusi – David Cope: Analytical Methods for Lawyers (2nd edition. New York: Thompson Reuters/Foundation Press, 2011) Chapter 8-9
A tantárgy hozzájárulása a Képzési és kimeneti követelményekben meghatározott kompetenciaelemek elsajátításához:
- tudása: T6, T8
- képességei: K2, K5, K6
- attitűdje: A3, A7, A8
- felelőssége és autonómiája: F2
Tantárgy oktatója:
- Dr. Szalai Ákos, egyetemi docens, PhD habil
- Dr. Mányó-Váróczi Violetta, egyetemi adjunktus, PhD