Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A tárgy célja szaknyelvi készségek kialakítása/fejlesztése perbeszédversenyekre. A további részletek a 9. és 10. pontban olvashatóak. A kurzus a Nemzetközi Magánjogi Tanszék háttértámogatására szolgál.
Tantárgy tartalma:
1. A csapatmunka mibenléte, etikai kívánalmak: pontos tájékoztatás, reszponzív magatartás, önzetlenség. Viselkedés és stílusbeli elemek: megszólalás és megszólítás, a beszédaktus célszerű terjedelme, a figyelem és jegyzetelés technikája; helyzetgyakorlat
2. Cross-examination típusú gondolkodás, technikai elemek azonosítása, terminológia;
3. Cross-examination moot court (CEMC): egy verseny szerkezete, elbírálási szempontjai: ismerjük fel magunk a győztest;
4. Elsajátítás: a rendelkezésre álló iratok elemzése (szerződések, tanúvallomások stb.); gyakorlás a verseny forgatókönyve alapján, a szereplők előzetes kijelölésével.
5-6. Szimuláció: a rendelkezésre álló iratok elemzése (szerződések, tanúvallomások stb.); gyakorlás a verseny forgatókönyve alapján, a szereplők előzetes kijelölésével;
7. PAX MOOT COURT; a verseny mibenléte, elbírálása, perbeszédek; videó
8. PAX MOOT típusú gondolkodás, technikai elemek azonosítása; az eset;
9. Írásbeli szövegek feldolgozása; hogyan válik el az írott szöveg értése és annak szerkesztése a verbálistól: a perbeszéd és a memorandum stílusjegyei;
10. Memorandumok megtekintése, feldolgozása, a minta rögzítése; terminológia;
11. A perbeszéd szerkezete, a helyes és célravezető kérdésfeltevés, keresztkérdések, v
álaszok, agresszió nélkül; videó;
12. Élő gyakorlat, a tapasztalatok összegzése, a kurzus értékelése; jövőre mutató lehetőségek;
Számonkérési és értékelési rendszere:
A tárgy gyakorlati jellege miatt a hiányzás nem tolerálható, max. egy hiányzás az elfogadható. Minden órán aktív és a házi feladatokat a teams csoportba, saját mappába feltöltő hallgatókat várunk, akik ismerik egymás munkáját, azt kommentálják, abból dolgoznak órán is. Ugyanaz vonatkozik az elméleti olvasatokra: ezek ismerete elvárt az órákon. Az olvasandó anyag nem megterhelő sem jellegében, sem terjedelmében, de a feladat rendszeres elvégzése alakítja a csoportot, ill. etikai kritérium a majdani, materiálisan felkészülő csoportban való alkalmassághoz, választhatósághoz.
Irodalom:
Mintaként szolgál egyrészt az online tanulmányozható versenyek szóbeli döntőjének vizuális anyaga, ill. memorandumok, melyeket adott versenyek protokollja szerint írtak meg versenyen szerepelt hallgatóink. Utóbbiak coachként segítik a versenyfelkészülésre irányuló készségfejlesztést mind szóbeli gyakorlatokkal, házi feladatokkal, mind pedig saját perbeszédeik, versenytapasztalataik elemzésével.