Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A tárgy célja angol szaknyelvi készségek kialakítása/fejlesztése nemzetközi büntetőjogi perbeszédversenyekre. A készségek jellege elsősorban mintakövetés, ami a gyakorlatok által alakul ki. Minden feladat/esetmegoldás, minta a perbeszédversenyeken elvárható, stílusbeli és eljárási etikett, pontos szakmai megfogalmazás tudatosítására irányul. Mintaként szolgál egyrészt az online tanulmányozható versenyek szóbeli döntőjének vizuális anyaga, ill. memorandumok, melyeket adott versenyek protokollja szerint írtak meg versenyen szerepelt hallgatóink. Utóbbiak demonstrátorok, akik coachként segítik a versenyfelkészülésre irányuló készségfejlesztést mind szóbeli gyakorlatokkal, házi feladatokkal, mind pedig saját perbeszédeik, versenytapasztalataik elemzésével.
A tárgy a Nemzetközi Közjogi Tanszék háttértámogatására szolgál.
Tantárgy tartalma:
1. Bevezető óra, bemutatkozás a coachok által hozott helyzetgyakorlatokkal. A csapatmunka mibenléte, etikai kívánalmak: pontos tájékoztatás, reszponzív magatartás, önzetlenség; helyzetgyakorlat
2. Viselkedés és stílusbeli elemek, megszólalás és megszólítás, a beszédaktus célszerű terjedelme, a figyelem és jegyzetelés technikája; helyzetgyakorlat
3. Mit tudunk a az ICC IBA (Hága) és Nürnberg perbeszédversenyeiről? Egy/több híres nemzetközi eset ismertetése; helyzetgyakorlat
4. Modell: egy-egy verseny szerkezete, elbírálási szempontjai: Nürnbergben két, míg Hágában három jogi képviselő tart perbeszédet; egy döntő — youtube videó
5. Elsajátítás: elemezzük és csoportosan gyakoroljuk a látottakat egy, a coachok által feltöltött verseny forgatókönyve alapján, a szereplők előzetes kijelölésével
6. Elsajátítás: elemezzük és csoportosan gyakoroljuk a látottakat egy, a coachok által feltöltött verseny forgatókönyve alapján, a szereplők előzetes kijelölésével
7. Szimulálás: az eset ismeretében végzett csoportmunka; írásban megfogalmazott releváns tények, a jogi probléma azonosítása, a jogi kérdések körvonalazása, tömör megfogalmazások
8. Írásbeli szövegek feldolgozása; az eset, a memorandum; tételmondatok, argumentáció, hivatkozások
9. Hogyan válik el az írott szöveg értése és annak szerkesztése a verbális szövegmintáktól?
10. A perbeszéd felépítésé, a technikai elemek azonosítása; hogyan keressünk esetjogban
11. Szimuláció: mindhárom fél részvételével, egy verseny feldolgozása (youtube)
12. Önállóan hozott esetek ötperces bemutatása, a kurzus értékelése; jövőre mutató lehetőségek
Számonkérési és értékelési rendszere:
Háromszintű; nem felel meg az, aki egynél többet hiányzik, és nem teljesíti a feladatokat, órákon passzív, így hátráltatja a csapatmunkát. Kiválóan megfelelt minősítéshez írásban is igényesen kell teljesíteni. A megfelelés nem nyelvi szint kérdése, hanem a befektetett munkáé. Egyéni kutatás, lexikális fejlesztés, megszólalás, kézzel írás, jegyzetelés, mind a készségfejlesztés részét képezik. Ezért kötelező elvárások, teljesítendők.
Irodalom:
Esetek, memorandumok, online versenyek videói