Tantárgy adatlapja
Tárgy célja:
A vállalatgazdaság tudományának teljes körű, de az alapvetéseket nem meghaladó bemutatása, valamint a vállalati döntésekhez nélkülözhetetlen kontrolling ismeretekbe történő bevezetés. Az egyes témák ismertetése a legfontosabb terminológiák értelmezését, az alapvető definíciók, állítások kifejtését, a tudományterületen való tájékozódás és gyakorlati alkalmazáshoz szükséges logikai keret átadását foglalja magába.
Tematika: (14x2óra)
1.előadás: Mi a vállalat fogalma? - fontosabb közgazdasági iskolák meghatározásai. A vállalkozás alapításának, típusválasztásának közgazdasági érvei.
2. előadás: A tervezés stratégiai - taktikai - operatív szintjei. Állapotelemzés. A vállalat piaci helyzetének meghatározása különböző ismert modellek felhasználásával.
3. előadás: A marketing, mint a vállalati célok megvalósulásának eszköze. A célpiaci marketing, a 4P rendszere
4. előadás: A beruházás a vállalati növekedés alapja. Beruházási terv, beruházás-értékelési módszerek. A jelenérték fogalma.
5. előadás: A vállalati beruházások finanszírozásának formái és közgazdasági racionalitása.
6-9. előadás: Bevezetés a kontrollingba. A számvitel által előállított dokumentumok tartalma és értelmezése a vállalati döntések meghozatalakor. Mérleg, Eredménykimutatás, Cash Flow.
10. előadás: Pénzügyi mutatók rendszere. A vállalati működés rentabilitásának vizsgálata.
11. előadó: A vállalati működés finanszírozása. Likviditásmenedzsment, négyfokozatú likviditási terv.
12. előadás: A nyereség megosztása a tulajdonos, a hitelező és az állam között.
13. előadás: A vállalati működés irányítása, termelésmenedzsment, logisztika.
14. előadás: Humánerőforrás a vállalati célok szolgálatában. Munkaerő kiválasztása, megújítása, létszámleépítés kérdései.
Ajánlott irodalom
Katona Klára: Vállalatgazdaságtan alapjai
[2004] Szent Istv&a
acute;n Társulat, Budapest
Horváth Katalin: Számvitel [2002] Szent István Társ.