Tantárgy adatlapja
Oktatás célja:
A hallgatók ismerjék meg a vezetési tevékenység összetettségét. A vezető tevékenységét a szervezetben -a kontingencia-modell logikáját követve- a vezetési funkciók oldaláról közelítjük meg. Ennek kapcsán először a célkitűzés és a stratégiaalkotás folyamatát, valamint az egyes szakaszok tartalmát tárgyaljuk. Kiemelt szerephez jut a szervezési és szervezetalakítási tevékenység, illetve annak tárgya a szervezeti struktúra, vagyis a funkcionális-, a divízionális-, a mátrix-, a projekt- és a team-szervezetek.
Kialakítandó kompetenciák:
a) tudása
- Ismeri a szervezet, a szervezeti kultúra, szervezeti munka alapjellemzőit.
b) képessége
- pan style='mso-spacerun:yes'>
- Képes az állami és magánszervezetek irányításában való közreműködésre.
c) attitűdje
- Nyitott a szakmai továbbképzésben való részvételre.
- Kész folytonos önálló tanulásra és új ismeretek megszerzésére.
d) autonómiája és felelőssége
- Önállóan, pontosan végzi munkáját, törekszik a formai világosságra az írott és verbális feladatteljesítés során.
- Elfogadja a szakmai együttműködés kereteit, a rá háruló szerepeket és funkciókat, a közös munkából származó felelősséget.
Tantárgy tartalma:
- A szervezet fogalma, szervezeti struktúrák
- A szervezet belső érintettjeinek feladatai, céljai és érdekei
- A szervezet mikro- és makrokörnyezete, elemzési módszerek
- A szervezet és a vezetés kapcsolata, vezetéselmélet
- A vezetés fogalma, vezetői típusok
- Vezetési funkciók
- Tervezés és döntéshozatal, szervezeti célok, operatív-, taktikai- és stratégiai tervezés
- Szervezés, szervezettervezés
- Közvetlen irányítás, motiváció, egyéni-, csoport és szervezeti célok
- Ellenőrzés, visszacsatolás
- Koordináció, a tevékenységek összehangolása
- Vezetői szerepek és vezetői készségek
- Sajátos vezetési kérdések, etika és társadalmi felelősség
- Esettanulmányok feldolgozása
Számonkérési és értékelési rendszere:
Nappali tagozaton maximum 2 hiányzás engedélyezett.
Az érdem
jegy: a félév során az előadásokon és házi feladatokra kapott pontok és egy a félév végén megtartott prezentáció alapján kerül megállapításra.
Levelező tagozaton egy beadandó feladat határidőre történő elkészítésével szerezhető meg az érdemjegy.
Irodalom:
Kötelező irodalom:
- Dobák Miklós – Antal Zsuzsanna (2016): Vezetés és szervezés. Szervezetek kialakítása és működtetése. Akadémiai Kiadó, Budapest ISBN 9789630594479
- Az előadáson kiosztásra kerülő esettanulmányok
Ajánlott irodalom:
Nemes Ferenc: Vezetési ismeretek és módszerek. Macropolis Nyomda, Budapest, 2011. ISBN 963 03 5565 5